Джон Кейдж (англ. John Cage, 5 вересня 1912, Лос-Анджелес — 12 серпня 1992, Нью-Йорк) — американський композитор
і теоретик музики, що зробив колосальний вплив на розвиток музичної
культури 20-го століття, пов'язане з використанням «випадкових»
елементів (алеаторика). Джон Кейдж
Біографія Син
винахідника, він досить рано виявив самостійність: у дванадцять років
Джон уже вів програму на радіостанції KNX, ілюструючи розповідь
виконанням творів на фортепіано. В 1928 році Кейдж поступив у Помона-Колледж, але через два роки виїхав у Париж,
де багато малював, писав вірші, складав музику й одночасно працював у
архітектора, що співробітничав з художником-дадаїстом Марселем Душамом. У 1931 році повертається у Каліфорнію, де продовжує зайняття музикою з с А.Вейссом, Г.Кауеллом, а також знайомиться з додекафонією під керівництвом Шенберга, який у 1934 році переїхав у Лос-Анджелес, ховаючись від нацистського переслідування. В 1937 році Кейдж на якийсь час переїхав жити в Сіетл.
Там він працював концертмейстером у танцювальному класі Школи мистецтв,
де познайомився з танцюристом і хореографом Мерсом Каннінгемом. Ця
зустріч стала долею Кейджа — їх творчий та особистий союз одержав
своєрідний титул «найкрасивішого гомосексуального союзу у світі». У
1940-ві роки Кейдж активно вивчає філософією дзен-буддизму, що зіграє важливу роль у розвитку його творчої індивідуальності. В 1951 Кейдж збирає співтовариство музикантів і звукоінженерів для створення першого магнітофонного запису своєї музики, а в 1952
у Блек Маунтин Коледж організовує перший музичний перформанс. З цієї
пори музиканта називають революціонером у музиці: весь свій творчий
шлях він присвячує пошуку й виробленню нової концептуальної музичної
мови. В 1949
Кейдж одержав премію Гугенхайма від національної Академії мистецтв і
літератури за розширення границь музики, роботу з оркестром ударних
інструментів та винахід «препарованого фортепіано». Був прийнятий в
Американську Академію мистецтв і театру в 1978, і в Американську Академію мистецтва й літератури в 1988. В 1982
Франція нагородила Кейджа орденом Почесного легіону, привласнивши йому
звання командора мистецтва й літератури. Він також лауреат Кіотської
премії фонду Інамори 1989 року. Помер Джон Кейдж у Нью-Йорку, не доживши кілька тижнів до 80-річного ювілею
Творчість Ще з 1930-х років
Джон Кейдж показав себе винахідливим експериментатором — він почав
створювати композиції із включенням звуків, джерелами яких були не
музичні інструменти, а різні предмети, що оточують людину в
повсякденності — брязкальця, хлопавки, а також звуків, породжуваних
такими незвичайними процедурами, як, наприклад, зануренням вібруючих гонгів у воду. За цю прихильність до експериментів Арнольд Шенберг назвав Кейджа «не композитором, а геніальним винахідником», чим сам Кейдж втішався. В 1938
Кейдж вперше використав т.зв. підготовлене фортепіано, у якому під
струни підкладені різні предмети, які кардинальним чином змінюють тембр
звучання інструменти, перетворюючи його на своєрідний ансамбль ударних.
Серед найвідоміших творів для препарованого фортепіано — Sonatas and Interludes (1946-48) та The Perilous Night (1943).
На початку 1950-х років Кейдж почав вводити у свої композиції алеаторику,
використовуючи при цьому різного роду маніпуляції із гральними костями,
картами, древньою китайською книгою для гадання. Інші композитори і
раніше епізодично використали «випадкові» елементи у своїх композиціях,
але Кейдж першим почав застосовувати алеаторику систематично, зробивши
її головним принципом композиції. Він також одним з перших став
використати специфічні звучання й особливі можливості зміни традиційних
звучань, одержувані при роботі з магнітофоном. Кульмінацією періоду експериментів Кейджа стало знамените «4' 33''» для фортепіано (1952,
існують також версії для інших складів виконавців). Упродовж
зазначеного часу музикант просто сідає перед роялем і нерухомо сидить
протягом чотирьох з половиною хвилин, а змістом п'єси стають різні
випадкові звуки — скрип стільців у залі для глядачів, покахикування і
т.д. Цей твір іноді порівнюють з «чорним квадратом» Малевича, він є предметом безкінечних дискусій серед музикантів і філософів. Інший яскраво-алеаторичний композитора — «Уявлюваний ландшафт № 4» (Imaginary Landscape #4) написаний для 12 магнітофонів, кожен з яких випадковим чином налаштовується на різні частоти. Починаючи з 1940-х років
Кейдж складав і виконував музику для танцю. Його танцювальні композиції
не пов'язані з хореографією: музика й танець розвертаються одночасно,
зберігаючи свою власну форму. Більшість подібних композицій (у які
іноді використається декламація в «хепенінговій» манері) були створені
в співробітництві з танцювальною трупою М.Каннінгема, у якій Кейдж був
музичним керівником. Філософ і композитор, Кейдж також був письменником і залишив кілька праць, серед яких «Тиша» (Silence, 1961), «Рік після понеділка» (A Year from Monday, 1968), «Пусті слова» (Empty Words , 1979), Для птахів (For the Birds,
1981), «Тема і варіації» (1982) і «X» (1983). Джон Кейдж не тільки став
засновником нової течії в музиці, вплинувши на ціле покоління
композиторів, але привніс елементи своєї космогонії в живопис, танець і
поезію. Джон Кейдж. «Cartridge Music», один із яскравих прикладів алеаторичного напрямку в музиці. Фрагмент партитури
Рік: 1952 Тривалість: 4:33
Зкачати:
- MIDI
john_cage_4m33s.mid (39 bytes, MIDI) - OGG
433.ogg (8,827 bytes, Ogg Vorbis) - Sun .au
433.au.gz (2,982 bytes -- 3MB unGZ'd, AU) - .wav
433.zip (3,108 bytes -- 3MB unzipped, WAV)
|